Ана тили – хәлиқ қәлби, асасий вә әң рошән бәлгүси               Ана тили – хәлиқ қәлби, асасий вә әң рошән бәлгүси
Немецкие экспедиции в Турфан
Қизиқ мәлуматлар
Муәллипи: Lutpulla   

1 аваз 
18.08.2012 08:49

В конце XIX века сообщения европейских путешественников и ученых об открытиях в Центральной Азии вызвали в Германии интерес к исследованию ранее неизвестных цивилизаций. Решение о проведении собственной экспедиции в Турфан было принято немедленно после сенсационного доклада о находках в Центральной Азии на XII Конгрессе востоковедов в Риме в 1899 г.

При этом экспедиция Альберта Грюнведеля (Albert Grünwedel), главы Отдела Индии в Museum für Völkerkunde была вынуждена задержаться с отправкой до сентября 1902 г. из-за финансовых трудностей. К августу 1902 г. необходимая сумма в 40 000 марок была собрана; на четверть она состояла из пожертвований на музей, остальное составили деньги, выделенные магнатом Круппом, попечителем Джеймсом Саймоном, а также Берлинским этнографическим обществом взаимопомощи (Ethnologisches Hilfskommitee Berlin). Кроме руководителя экспедиции Грюнведеля в нее вошли востоковед Георг Хат и технический работник Музея, бывший моряк, Теодор Бартус. В начале декабря 1902 г. экспедиция достигла главного пункта назначения – оазиса Турфан. Турфан дал название четырем немецким экспедициям и привезенным ими коллекциям, хотя раскопки проводились не только в Турфане, но и в окрестностях. Грюнведель считал своей первоочередной задачей снимать подробные планы обнаруженных им городищ и отмечал на них места находок предметов искусства. Результаты работы первой экспедиции, на которую было получено разрешение от китайских властей и местных уйгурских правителей, были описаны им в «Отчете об археологической работе в Идикут-шари и близлежащих районах зимой 1902-1903 гг.» (Bericht über archäologische Arbeiten in Idikutschari und Umgebung im Winter 1902–1903), опубликованном в 1905 г.

Тәпсилий...
 
Торт билән тоғач
Шеирлар
Муәллипи: Саламатхан   

0 аваз 
20.12.2013 21:55

Аблиз Һезим

Бир күни махтанди торт:
Дәп "мени яхши көриду жут.
Мәсилән, кишиләрниң туғулған күнлири,
Йеңи жил түнлири,
Март вә майда...
Мундақчә ейтқанда бәзи айда,
Үстәлниң зенити болумән,
Таамларниң қиммити болумән.
Чирайлиқ екәнлигимдиғу сөз йоқ,
Буни көрмигәнләрдә көз йоқ.
Униң үстигә татлиқ вә майлиқмән,
Тайлиқ сән - 
Көрәлмәйдиғансән;
Ичиң адап жүрәлмәйдиғансән"

Тоғач деди:
"Аңла қени,
Ақ көңүл аддий болиду,
Саддә болиду,
Жут билән һаман биргә жүриду.
Жапани тәң көриду.
Сәпәрдә сәпәрдаш болуп - дегәндәк,
Айда бир қетим көрситип қоюп өзини
Жүрмәйду сәндәк."

 
Билал Назим
Шәхсийәтләр
Муәллипи: Lutpulla   

2 аваз 
05.02.2013 12:09

Билал Назим, полное имя — Мулла Билал бен Мулла Юсуф Назим (родился 1824-25 г. в городе Кульджа, умер 1899 г. в городе Яркент), уйгурский поэт и писатель, который создал ряд значительных произведений, проникнутых пафосом вольнолюбия и социального протеста. Центральная фигура уйгурской литературы XIX в. Последний представитель уйгурской классической литературы. Участвовал в национально-освободительном движении уйгуров. Произведения Билала Назима были опубликованы впервые в 1880 г. русским исследователем Н. Н. Пантусовым. Стихи и дастаны Билала Назима отличаются демократической идейной направленностью и мастерством отделки. Поэмы «Чонмуза Юсуфхан» и «Китаби газат дер мулки Чин» воспевают борьбу уйгуров против маньчжурских поработителей, разоблачают мусульманское духовенство. В повести «Назугум» (1882 г.) создал образ легендарной героини, боровшейся против маньчжурского гнета, за раскрепощение женщины. «Избранные произведения» («Талланған әсәрләр») поэта вышли в Алма-Ате в 1961 г.

Тәпсилий...
 
Ихтийарий мухбиримиз ойған
Шәхсийәтләр
Муәллипи: Һәмраҗан Амрақ   

0 аваз 
20.12.2012 19:52

Қазақистан уйғур җамаәтчилики атақлиқ уйғуршунас алим Шерипахун Баратов билән хошлашти. 2012-йилниң 17-декабирда Алматада көрнәклик уйғуршунас алим филологийә пәнлириниң намзати, педагог вә устаз Шерипахун Баратов 77 йешида аләмдин өтти.

18-декабирда Алмата вә униң әтрапидин кәлгән көп сандики йурт-җамаәтчилик алимни ахирқи сәпәргә узатти. Дәпнә мурасимида сөзгә чиққан зийалийлар, җәмийәтлик бирләшмиләр вәкиллири, йурт актиплири вә башқилар мәрһумниң Қазақистан, шу җүмлидин уйғуршунаслиқ пенигә, миллий маарип вә мәдәнийитигә, җәмийәтлик ишларға қошқан төһписини, униң инсаний пәзиләтлирини алаһидә тәкитлиди.

Шерипахун Абдуҗелил оғли Баратов 1935-йили Алмата вилайитиниң Челәк наһийисигә қарашлиқ Қариторуқ йезисида деһқан аилисидә дунийаға кәлгән. Дәсләп өз йуртидики башланғуч мәктәптә, андин наһийә мәркизи Челәк йезисида билим алған. Дадиси Абдуҗелил улуғ вәтән урушиға атлинип, җәң мәйданида қаза болғандин кейин, аниси Зәйнәп үч бала билән қалған. Ш.Баратов 1956-йили Йаркәнт педагогика мәктипини тамамлап, шу йили Алматадики Абай намидики қазақ педагогика институтиниң уйғур бөлүмигә оқушқа чүшиду. Уни 1961-йили түгәткәндин кейин йурти Қариторуқта икки йил муәллимлик қилған. У кичикидин илим билән шуғуллинишни арзу қилған. У 1963-йили Қазақистан пәнләр академийиси уйғуршунаслиқ бөлүминиң аспиратурисиға оқушқа киргән. Уни тамамлап уйғуршунаслиқ бөлүмидә, андин уйғуршунаслиқ институтида, 1996-йили институт йепилғандин кейин, та 2005-йилғичә уйғуршунаслиқ мәркизидә тилшунаслиқ бойичә илмий лайиһиләргә қатнашқан. У көплигән илмий әмгәкләрниң апторидур.

Тәпсилий...
 
Тарим ривайити
Қизиқ мәлуматлар
Муәллипи: Һәмраҗан Амрақ   

1 аваз 
27.11.2012 21:54

Бурунисида, кишиләр бир чоң дәрийа бойида маканлашқан екән. Дәрийа сүйи бу йәрдики кишиләрни әвладму-әвлад су билән тәминләйдикән, кишиләр бу дәрийани аниға охшитип, «Ана дәрийа» дәп атайдикән.

Бир йили, Ана дәрийа туйуқсиз қуруп кетипту, кишиләр су издәп у йақ – бу йаққа чепипту, Тарим атлиқ бир йигит қәбилә ақсақилиниң чедириға келип: «кишиләрниң йахши һайат кәчүрүши үчүн мән җенимдин кечип су издәшкә рази» дәп өтүнүпту. Тарим дадиси бәргән шәмшири вә амрақ равабини елип, Ана дәрийани бойлап алтә күн йол йүрүпту. Андин җәнуб тәрәптики қумлуққа қарап йүрүп кетипту.

Тәпсилий...
 
Зия Самеди
Шәхсийәтләр
Муәллипи: Lutpulla   

0 аваз 
13.08.2012 22:19

15 апреля 1914 — 20 ноября 2000

Зия Самеди родился в 1914 году в селе Хонихай Семиреченской области Российской империи (ныне Панфиловский район Алматинской области Казахстана). В 1931 году семья Самеди переселилась в Восточный Туркестан. Там в 1934 году началась литературная деятельность Зии Самеди. Его первые стихи были опубликованы в «Илийской газете». В то же время Самеди написал драму «Рошан» (также известна как «Кровавое пятно» («Қанлиқ дағ»)). Большой популярностью в театрах пользовалась его музыкальная драма «Ғерип и Сәнәм». Тогда же Самеди написал комедии «Раскрытая тайна» («Сири ечилди») и «Заботливая мать» («Көйүмчан ана»).

В 1937 году за участие в национально-освободительном движении Самеди был арестован гоминьдановским правительством. В ходе антигоминьдановского восстания в 1944 году Самеди был освобождён. После этого он занимал различные государственные посты. С 1950 по 1958 год был министром культуры Синьцзян-Уйгурского автономного района. В этот период им были написаны пьесы «В китайских зинданах», «Тревожные минуты», «Крах тирании» («Зулумдин зовал»), киноповесть «На берегах реки Или».

Тәпсилий...
 
Чәтәлдә оқуш
Қизиқ мәлуматлар
Муәллипи: umakbala   

0 аваз 
01.05.2012 01:39

Һазир Түркийәдә 100-дин артуқ дөләттин кәлгән оқуғучи  һәрхил университетларда хандәлик (оқуш йардәм пули) елип оқуватиду. Бу йилғичә, оқуғучилар TCS дәп атилидиған имтиһан арқилиқ йаки өзлири турушлуқ дөләт тәрипидин таллинип (Түркийәдә оқуш үчүн) әвәтиливататти. Түркийә жумһурийити тәрипидин чәтәллик оқуғучиларға бериливатқан хандәлик программиси 2012 йил 1 айниң 11 күни «Түркийә хандәлики» нами билән қайтидин түзүп чиқилди. Йеңи системида Түркийәдә оқуш үчүн тизимлитиш, таллаш, сан вә кәсипләргә мунасивәтлик маддиларғиму өзгәртиш киргүзүлди. Өткәнки темимизда буниңға мунасивәтлик уқтурушни елан қилғанидуқ. Бүгүн мунасивәтлик идарә бу йилдин башлап Түркийәгә қобул қилинидиған чәтәллик оқуғучилардин тәләп қилинидиған шәртләр вә хандәлик мәсилилири һәққидә йеңи уқтуруш елан қилди. Бу уқтурушта чәтәллик оқуғучилар дөлити вә өзлири таллиған кәспигә асасән бир қанчә категорийәгә айрилған болуп, биз Түркийәдә  оқумақчи болған уйғур оқуғучиларға асанлиқ болуши үчүн, пәқәт бизгә мунасивәтлик категорийәләрнила уйғурчиға тәржимә қилип қойдуқ. Оқуғучиларниң өзлири оқумақчи болған кәсипкә қарита хандәлик программисини таллап, илтимас қилса болиду.

Тәпсилий...
 
Илим тапмай махтанма
Шеирлар
Муәллипи: kurvan   

0 аваз 
29.12.2011 23:41

Абай Қунанбаев

Илим тапмай махтанма,
Орун тапмай талтайма.
Хумарлинип шатланма,
Ойнап бошқа күлүшкә.
Бәш нәрсидин жирақ бол,
Бәш нәрсигә амрақ бол,
Адәм болай десиңиз.
Ғевәт, ялған, махтиниш,
Ериниш, бошқа пул чечиш,
Бәш дүшминиң билсиңиз.
Тәләп, әмгәк, чоңқур ой,
Қанят, рәһим ойлап қой,
Бәш есил иш көнсиңиз.
Яманлиқ көрсәң нәпрәтлик,
Совутуп көңүл тийсиңиз.
Яхшилиқ көрсәң ибрәтлик,
Уни ойға жиғсиңиз.
Алим болмай немикән,
Балилиқни қийсиңиз.
Тәпсилий...
 
< Авалқи 1 2 3 4 5 6 Кейинки >

Издәш

 

Авторлиниш



Соалнамә

Ваш уровень уйгурского:
 
 
 
 
 
 

Счётчики

Яндекс.Метрика