Ана тили – хәлиқ қәлби, асасий вә әң рошән бәлгүси               Ана тили – хәлиқ қәлби, асасий вә әң рошән бәлгүси
«Благодатное знание» Юсуфа Баласагуни
Шәхсийәтләр
Муәллипи: Lutpulla   

7 аваз 
24.06.2010 16:44

Кичащийся знаньем
от знаний далек,
Признался в незнанье –
достигнешь высот.
Познание –
море без края и дна.

Ю. Баласагуни

Выдающийся уйгурский поэт и мыслитель Юсуф Баласагуни (около 1018 – 1086) родился в г. Баласагуне Кыргызской республики. Юный поэт получил начальное образование в родном городе, высшее – в г. Кашгар. Он окончил, как и другие известные ученые, медресе Сажийе (Излучающая медресе). Свою поэму «Кутадгу билиг» («Благодатное знание») он сочинил, когда ему было уже за пятьдесят. Некоторые ученые предполагают, что Юсуф написал также сочинения «Книга о политике» и «Книга об энциклопедии». К сожалению, эти труды мыслителя бесследно исчезли. Юсуф умер в возрасте 68 лет. Он похоронен на юге г. Кашгара в местности Пайпап.

Поэма Юсуфа «Кутадгу Билиг» – значительное явление в мировой культуре. Она является одним из выдающихся литературных памятников в культурном наследии тюркских народов. Это энциклопедическое произведение мыслителя – не только дидактическая поэма, но и работа, изучающая широкий спектр проблем естественных и гуманитарных наук. Ю. Баласагуни был поэтом, ученым, мыслителем и общественным деятелем. В «Кутадгу билиг» разрабатываются общефилософские, социальные, юридические, политические, этические и эстетические проблемы.

Тәпсилий...
 
Или мәшрипи
Қизиқ мәлуматлар
Муәллипи: Һәмраҗан Амрақ   

2 аваз 
23.05.2010 12:13

Мәшрәпниң уйғурлар арисида қачандин бери ойнилип кәлгәнлиги тоғрисида ениқ мәлуматлар йоқ. Лекин бәзи мәнбәләргә қариғанда, у миладиниң V-VI әсирлиридин бу ян ойнилип келиватқан көрүниду. Қизил миң өйдики (11-38-ғарлар), Турпан Безәклик миң өйдики (25-ғар) вә Куча қумтар миң өйдики (30-ғар) тамларға сизилған рәсимләрни нәзәрдә тутқанда, улуқ алимимиз Махмут Қәшқәрийниң «Түркий тиллар дивани» әсәридики:

Һәммә сазлар түзүлди,
Ивриқ, идиш тизилди,
Сәнсиз көңлүм бузулди,
Кәлгин, аста ойнайли.
Ивриқ бойни ғаз кәби,
Қәдәһ толуқ көз кәби.
Һәсрәтни түвигә йошуруп,
Түн-күн билән сүйинәйли.

дегәнгә охшаш қошақларниң мәзмуниға қариғанда, уйғурларниң арисида улар будда диниға етиқат қилип жүргән дәвирләрдила әр-аял болуп нахша ейтип, саз челип, уссулға чүшидиған, мәй-шарап ичип, көңүл ачидиған олтириш мәшрәпләрниң ойнилип кәлгәнлигини билишкә болиду.

Тәпсилий...
 
Махмуд ал-Кашгари
Шәхсийәтләр
Муәллипи: Lutpulla   

3 аваз 
02.06.2010 09:57

Махмуд ибн ал-Хусайн ибн Мухаммад ал-Кашгари родился в 1029 г., умер в 1101. Махмуд, будучи родом из высших кругов караханидской знати, а может быть, и прямым представителем самой династии, в силу ряда причин и политических преследований посетил почти все области, населенные тюрками. В Багдаде, принадлежавшем в то время сельджукидам, у Кашгари созрел замысел книги, в которой бы давалось объяснение многих сторон жизни тюркского народа, его менталитета, обычаев, географии расселения, а прежде всего языка.

Знаменитая книга Махмуда Кашгари "Диван лугат ат-турк" представляет собой тюркскую энциклопедию в полном смысле этого слова. В ней собран и обобщен обширный историко-культурный, этнографический и лингвистический материал. "Диван" Кашгари – памятник тюркской культуры, запечатлевший этические ценности и нормы поведения, специфическое мировосприятие тюркских народов в XI в., впитавшее в себя все предшествующее наследие предков. В книге наряду с древним зороастрийско-шаманистским миропредставлением запечатлены элементы новой идеологии – ислама и такой его ветви как суфизм.

Тәпсилий...
 
Уйғурлaрниң меһмaндaрчилиқ адәтлири
Қизиқ мәлуматлар
Муәллипи: Һәмраҗан Амрақ   

1 аваз 
23.05.2010 16:38

Уйғурлaр мәркизи асийaдa йaшиғучи қәдимки мәдәнийәтлик милләтләрниң бири болуш сүпити билән, турки милләтләр мәдәнийәт тaрихидa алaһидә шөһрәтлик орунғa егә болуп кәлмәктә. Җүмлидин уйғур өрп(урпи)-адәтлири уйғур турмушиниң муһим бир тәркиби болуп, уйғурлaрғa қизиқидиғaн, улaрниң тәқдиригә көңүл болидиғaн бaрлиқ кишиләргә уйғурлaрниң өрп-адәтлири һәққидә мәлумaт бериш, өзини уйғур дегүчи һәр биримизниң бaш тaртип болмaйдиғaн бурчимиз әлвәттә. Уйғур фольклориғa болғaн кәспи қизиқиш мени уйғурлaрниң күндилик турмушидики адәтләр һәққидә издинишкә илһaмлaндурди. Мән бу мәйдaндa өзәмниң уйғурлaр турмушидики йәрлик адәтләр һәққидики қaрaшлиримни көпчилик билән ортaқлaшмaқчимән.

Тәпсилий...
 
Ахмақ девиләр
Чөчәкләр
Муәллипи: Мәмур   

3 аваз 
19.01.2010 14:02

Қарға таразичи, сеғизған хәвәрчи, тошқан уялчақ вақитта, сәһрайи балагәрдәндә атиси бир, аниси башқа үч оғул болған екән. Әң кичиги бир анидин ялғуз екән, чоңлири бир анидин екән; ата-анилири өлгәндин кейин, улар мирас бөлүшүпту. Бөлүшсиму, бир қорада биллә яшапту. Чоңлири кичиклирини аний тепип, алдап-салдап униң мирасини тәң йәп бопту. Өзлириниңкигә новәт кәлгәндә, кичигини өйдин қоғлап чиқирипту.

Беши қетип, немә қилишини билмигән бу бала бир чөлдә кетип барса, егизлиги он ғулач, кәңлиги бәш ғулач қәвәтму йоған бир девиниң келиватқанлиғини көрүпту. Қариса, девә күлүп, хошал келиватқан; күлгәндә бир калпуги асманда, бир калпуги йәрдә сөрүлүп маңидекән. Қорққинидин немә қилишини билмигән балиму девиниң алдиға күлүпла берипту.

Тәпсилий...
 
Нәсридин әпәнди һәққидә латипә
Һәзил
Муәллипи: Мәмур   

1 аваз 
10.03.2010 12:11

Нәсридин әпәнди бир һорундин: «күнүң қандақ өтиватиду» дәп сорапту.
Һорун: «әгәр йегидәк бир нәрсә тапалисам йәймән, тапалмисам ач өтимән» дәпту. 
Нәсридин әпәнди униңға: «ундақта сән шәһримиздики иштниң өзи бопсәндә» дәпту.

Тәпсилий...
 
Уйгурская литература
Қизиқ мәлуматлар
Муәллипи: Мәмур   

5 аваз 
03.03.2010 14:40

Литература уйгурского народа Казахстана, имея общие корни с уйгурской литературой СУАР КНР, в то же время развивалось по собственному историческому пути. Она испытала на себе влияние всех социально-политических изменений в советском обществе: от первых пятилеток до перестройки. Пагубно сказались на ее развитии массовые репрессии конца 30-х гг. Погибли лучшие сыны народа, писатели А. Мухаммади, Н. Исрайилов, Н. Ниязи, А. Мушрапилов, М. Иминов, М. Адилов и др.

Опираясь на богатейший опыт устного народного творчества, демократические и эстетические традиции уйгурской классической литературы, а также на традиции литератур братских тюркоязычных народов, уйгурская литература сегодня является выжным фактором культурного развития народа.

Основы уйгурской классической литературы заложены Махмудом Кашгари («Диван лугат ат-тюрк» – «Словарь тюркских языков») и Юсуфом Хас-Хаджибом Баласагуни («Кутадгу билик» – «Благодатное знание»). Махмуд Кашгари в своем «Диване...» дает многие образцы уйгурского фольклора 11-го века. Дидактическая поэма «Кутадгу билик» Ю. Хас-Хаджиба является одним из ранних памятников уйгурской литературы. Поэт, мыслитель, ученый Ю. Баласагуни в своем произведении рассматривает смысл и значение человеческой жизни, определяет обязанности и нормы поведения человеко в обществе. В месте с тем, поэма «Кутадгу билик» дает богатые сведения о социально-экономических, политических отношениях в Караханидском государстве. Бесспорно огромное значение произведений М. Кашгари и Ю. Баласагуни в культурном развитии всех тюркоязычных народов.

Тәпсилий...
 
Әлачи
Шеирлар
Муәллипи: Мәмур   

2 аваз 
10.03.2010 10:24

Һисамдун Исламов

Рустәм әла оқуйду,
Биринчидин башлапла.
Оқушиға киришкән,
Бәңвашлиқни ташлапла.

Әлачилар ичидә
Дайим униң сүрити.
Үлгә болғач тәртиптә,
Һәммә җайда һөрмити.

Кичик пеил һәммигә,
Махтинишни билмәйду.
Ярдәм қилип башқиға,
Заңлиқ қилип күлмәйду.

Тәпсилий...
 
< Авалқи 1 2 3 4 5 6 Кейинки >

Издәш

 

Авторлиниш



Соалнамә

Ваш уровень уйгурского:
 
 
 
 
 
 

Счётчики

Яндекс.Метрика